İsa Kefarnahum yakınındaki dağda vaaz verdiği için, 5-7. bölümlere ‘Dağdaki Vaaz’ denir. İsa özellikle dağdaki vaaz aracılığıyla o dönemin din bilginlerinin öğretişlerini sert bir şekilde eleştirir. İsa’nın ayetlerdeki kimliği: 1, 2. ayetler: Rab, öğrencilerine Tanrı’nın Egemenliği’nin doğruluğunu açıklar. Bu doğruluk, onu anlayıp duyuracak insanlara verildi. Rab’be sadık kalan seçilmişlerden ve O’nun öğrencilerinden miyim? 3. ayet: Ne mutlu ruhta yoksul olanlara! Onlar bu dünyada zayıflıklarından dolayı, yalnız Tanrı’ya güvenerek kurtuluşlarını bekleyenlerdir. Yoksul bir yürekle Rab’be güveniyor muyum? 4-6. ayetler: İsa, zayıflıklarından dolayı yaslı olanları teselli eder. Yorum-bilimciler arasında, burada söz edilen ‘yas’la ilgili farklı düşünceler vardır. Ama 4. ayetteki yas, 3. ayetin sonucudur diyebiliriz. “Yumuşak huylu”, tüm gereksinimlerini Tanrı’ya teslim ederek yaşayandır. Yumuşak huylu olan, Tanrı’nın önünde kendi konumunu iyi bilir ve diğer insanlar önünde Tan-rı’nın amacını kendi yaşam tarzıyla göstermekten mutlu olur. Ben de böyle biri miyim? 6. ayetteki “doğruluğa acıkıp susayan” ifadesi, Tanrı’nın Ege-menliği’nin gelmesini özlemle bekleyenler için kullanılmıştır. 7-9. ayetler: Tanrı’nın Egemenliği’nin halkı olarak, iman etmeyenlerden farklı bir yaşam sürdürenlere İsa, “ne mutlu” der. Onlar merhametli olanlar ve hizmet edenlerdir. Bu kişiler, ikiyüzlülükten uzak, temiz bir yürekle ve içtenlikle Kral’a sadık olanlardır. Tanrı’nın merhametinin yüceliğini algılamış biri olarak, diğer insanlara karşı merhamet ve sevgiyle dolu, bağış-layan bir yüreğe sahip miyim? 10-12. ayetler: Tanrı’nın Egemenliği’nde yaşayanlar, bu dünyada zulüm görüp sıkıntı çekeceklerdir. ıçinde bulunduğum sıkıntıdan dolayı hayal kı-rıklığına uğradım mı? Tanrı’ya sadık bir yaşamın sonucunda acı çekersek, şaşırmamalı ve sevinç duymalıyız. Dua: Rab, gerçek mutluluğa sahip olanlar gibi yaşamak istiyorum. |